file

De geschiedenis van de Canter

Historische cijfers

De Canter is in productie sinds 1963. Sinds die tijd zijn er in acht modelgeneraties 3,5 miljoen voertuigen van de band gerold – de meeste daarvan zijn nog steeds te vinden op wegen overal ter wereld. In 2008 had de Canter de hoogste jaarlijkse productie tot nu toe, met 144.000 eenheden. Daarmee is de Canter de meest geproduceerde vrachtwagen van de Daimler Group.




1963

Canter T720
De eerste Canter rolde in maart 1963 van de band. De naam Canter verwijst naar zijn kracht en uithoudingsvermogen, die lijken op de eigenschappen van een paard in galop.

1968

Canter T90
De tweede generatie van de Canter werd in juli 1968 gepresenteerd. Alle modellen waren voorzien van dynamische en krachtige motoren (55-kW diesel of 60/70-kW benzine). Daardoor behaalde de Canter de beste acceleratie- en snelheidswaarden in zijn klasse.

1978

Canter FE1
In de late jaren 70 groeide het marktaandeel van de Canter naar meer dan 20 procent. Het grote succes is te herleiden naar de introductie van de modelseries FE1 en FE2 in oktober 1978.

1985

Canter FE3
De modellen FE3 en FE4 werden in oktober 1985 gepresenteerd onder het motto “Today's new Canter, loaded for the future”. Deze vijfde generatie Canters kreeg een geheel nieuw designconcept.

1993

Canter FE5
In november 1993 werd, precies bij het dertigjarig jubileum van de Canter, de zesde generatie onthuld. De nieuwe FE5-modellen werden met de slogan “GOOD TRUCK” geleverd en werden gekenmerkt door aerodynamische geoptimaliseerde cabines en motoren met een hoog vermogen, zoals de nieuw ontwikkelde vrij aanzuigende motor van 103 kW met directe inspuiting.

2001

Canter FE7
In 2001 kreeg de Canter een facelift. Daarbij werd niet alleen het design van de FE7 op vele punten aangepast, zoals bijvoorbeeld bij de grille en de koplampen, ook werden er nieuwe Euro 3-motoren geïntroduceerd, die voldeden aan de gewijzigde Europese voorschriften voor uitlaatgassen. Bovendien was ABS vanaf dat moment standaard in alle 544-, 649- en 659-modellen.

2005

Canter TD
De zevende generatie van de Canter deed in 2005 zijn intrede op de Europese markt. Het model kreeg een compleet nieuw ontwerp en scoorde hoge ogen met belangrijke verbeteringen op het gebied van betrouwbaarheid, functionaliteit, efficiëntie, variabiliteit en vooral veiligheid en comfort.

2011

Canter TF
De volgende generatie van de FUSO Canter werd compleet herzien op het gebied van technologie en uiterlijk. Bovendien werd de Canter als eerste lichte vrachtwagen ter wereld geproduceerd met een geautomatiseerde transmissie met dubbele koppeling: de DUONIC.

2012

Canter Eco Hybrid
De FUSO Canter Eco Hybrid werd gelanceerd in 2012. Het was het eerste commerciële voertuig met een DUONIC versnellingsbak met dubbele koppeling en een hybride aandrijflijn. De truck beschikte over een 110 kW dieselmotor en een 40 kW elektromotor.

2016

eCanter
Op de IAA Commercial vehicles show werd de FUSO eCanter gepresenteerd. De volgende versie van de volledig elektrische Canter die in 2017 in productie werd genomen.