Een halve eeuw vol levendige geschiedenis, meer dan 200.000 geproduceerde voertuigen en de ruggengraat van FUSO in Europa: De fabriek in Tramagal, zo'n 150 km ten noordoosten van Lissabon gelegen, produceert met zijn ruim 300 medewerkers op een oppervlak van 39.900 m2 de lichte vrachtwagen FUSO Canter voor ongeveer 30 landen in Europa, Israël, Marokko en de Verenigde Staten.
Ontwikkeld in Japan, gebouwd in Europa
Bijna 50% van de Canter-componenten is afkomstig van meer dan 90 Europese leveranciers. De geautomatiseerde dubbele koppeling DUONIC® is een van de meest opvallende technische innovaties van de Canter. Het is de eerste transmissie met dubbele koppeling voor lichte vrachtwagens ter wereld.
Uit Japan levert FUSO voornamelijk arbeidsintensieve onderdelen voor de cabine en het chassis, naast onderdelen voor de as, het stuurwiel, het verwarmings- en airconditioningssysteem en de innovatieve transmissie met dubbele koppeling DUONIC®.
Productie: kale carrosserie zorgvuldig en ambachtelijk vervaardigd
De met uiterste zorg vervaardigde kale carrosserie van de cabine vormt de basis voor de hoge kwaliteit van de Canter. Al het plaatwerk voor alle productielocaties ter wereld is afkomstig uit de fabriek in Kawasaki, Japan. Hierdoor is niet alleen een kosteneffectieve productie verzekerd, maar ook een uniforme, hoge kwaliteit wereldwijd.
Montage: detailwerk aan en in de cabine
Bij de montage worden achtereenvolgens het stangenstelsel van ruitenwissers, afdichtrubbers voor de ruiten, kabelsets, portierbekledingen, het geheel van rembekrachtiger en pedalen, binnenbekledingen en isolatievoorzieningen, dashboard, ruiten, stoelen en de buitenspiegels gemonteerd of ingebouwd. De stoelen worden eerst in een aangrenzende hal door een toeleverancier in elkaar gezet en precies op het juiste moment naar de productielijn gevoerd. Na de montage zweeft de cabine naar de volgende lijn waar deze aan het chassis wordt gekoppeld, het zogenaamde huwelijk.
Dit 'huwelijk' vindt plaats aan het einde van de montagelijn van het chassis. Het chassis van de Canter wordt in een volledig nieuw uitgerust gedeelte van de fabriek in Tramagal met geprefabriceerde, kant en klaar aangeleverde onderdelen in elkaar gezet. Het chassis en de assen worden afzonderlijk voorgemonteerd. De onderdelen worden vervolgens voor de chassismontage aangevoerd.
Lak: Hoogwaardige KTL-coating als corrosiebescherming
90% van alle Canters is wit. Daarnaast worden desgewenst 94 andere kleuren lak gebruikt. De basis van de hoge lakkwaliteit van de Canter is een grondige voorbehandeling door de KTL-installatie (elektrostatische dompellak). Het in de voorbehandeling glasparelgestraalde en vervolgens gepoedercoate chassis garandeert ook optimale corrosiebescherming.
Eindkeuring: zorgvuldige controle van alle functies
Alle functies van de nieuwe truck worden gecontroleerd. Speciaal hiervoor opgeleide medewerkers gaan nauwkeurig na of alles optimaal werkt: de motor en transmissie, het verwarmings- en airconditioningssysteem, elk onderdeel tot en met de ruitenwisserbladen. De sporing en verlichting worden afgesteld, net als de snelheidsmeter en de tachograaf. Dit wordt afgesloten met een laatste visuele controle. Op een kort traject op het fabrieksterrein wordt vervolgens nog de werking van het antiblokkeersysteem getest.