Sorry. We hebben niets gevonden.

  • LAATSTE KILOMETERS. POSTNL BREIDT EMISSIE-VRIJE STADSLOGISTIEK UIT MET FUSO eCANTER.

MET DE VOLLEDIG ELEKTRISCHE FUSO ECANTER REALISEERT POSTNL DE IDEALE VERSIE VAN BINNENSTEDELIJK DISTRIBUTIEVERVOER – LOKAAL EMISSIEVRIJ EN FLUISTERSTIL.

Het idee achter het bezorgservice-initiatief Stadslogistiek is om het bezorgverkeer in Nederlandse steden slimmer en duurzamer te maken met een praktische oplossing. Het concept, dat PostNL momenteel uitvoert met zijn partners in onder meer Den Haag en Maastricht, is eigenlijk heel eenvoudig: individuele distributietransporten naar de binnensteden worden gericht gebundeld en vervolgens afgehandeld door een puur elektrisch aangedreven vrachtwagen.

VOOR MENSEN IN DE STAD BETEKENT DIT IN PRINCIPE MINDER VERKEER EN MINDER UITSTOOT VAN VERVUILENDE STOFFEN EN LAWAAI, WAT KAN WORDEN GELIJKGESTELD MET EEN TOENAME VAN DE LEVENSKWALITEIT.

EMISSIEVRIJE FUSO eCANTER NEEMT LEVERINGEN IN STADSCENTRA OVER

De klanten van Stadslogistiek zijn bedrijven in de binnenstad, waar normaal gesproken elke dag verschillende bestelauto’s stoppen. Hier komt het PostNL-concept om de hoek kijken. De partners van het initiatief zijn plaatselijke expeditiebedrijven met logistieke ruimtes of magazijnen die gunstig gelegen zijn aan de rand van de stad. Daar werden zogenaamde Green City Hubs gecreëerd als nieuw centraal leveringsadres voor alle leveranciers. In plaats van rechtstreeks naar klanten in de stad te rijden, leveren ze daar nu.

Dit vermindert het aantal voertuigen dat de laatste kilometers in stadscentra aflegt. Voor de mensen in de stad betekent dit in feite minder verkeer en minder uitstoot van verontreinigende stoffen en lawaai, wat kan worden gelijkgesteld met een toename van de levenskwaliteit. Om het duurzame effect verder te versterken, zet PostNL voor de leveringen zes lokaal emissievrije FUSO eCanters in.

Typische transportgoederen zijn gewone verbruiksgoederen zoals printerpapier, koffiebenodigdheden of sanitaire artikelen voor klanten zoals winkeliers, gemeentehuizen, overheden of verzekeringskantoren. Alle goederen die naar hetzelfde adres gaan, naar dezelfde klant, worden door Stadslogistiek opnieuw geselecteerd en samen verpakt op pallets of in karren. Vanaf hier nemen de FUSO eCanters het over.

FUSO eCANTER COMBINEERT LAADVERMOGEN EN DUURZAAMHEID

De volledig elektrische lichte vrachtwagens bieden een overtuigende combinatie van lokaal emissievrij vervoer en laadvermogen. Met een toelaatbaar totaalgewicht van 7,49 ton kan de eCanter ladingen tot 3,5 ton aan. Ze zijn uitgerust met een stevige laadbak met een praktisch hefplatform waarmee chauffeurs bijna overal probleemloos kunnen lossen.

Met een draaicirkel van slechts 13,8 meter (spoorcirkel 12 meter) is de eCanter ideaal voor gebruik in drukke stadscentra met beperkt verkeer, en zijn actieradius van 100 kilometer dekt veilig de behoeften van Stadslogistiek in het distributievervoer in de binnenstad. s Avonds keren de eCanters terug naar hun respectieve Green City Hubs, waar ze ‘s nachts elektriciteit tanken en ‘s ochtends hun ronde opnieuw beginnen met nieuwe goederen.

 

DE eCANTER OVERTUIGT KLANTEN WERELDWIJD

De FUSO eCanters die bij PostNL in dienst zijn, zijn zes van de in totaal 18 eCanters die nu in Nederland zijn geleverd. Naast de Nederlanders vertrouwen bijvoorbeeld ook het Ierse postbedrijf An Post en Deutsche Post DHL op de eerste zuiver elektrisch aangedreven vrachtwagen uit de serieproductie.

De eCanters, die in kleine series voor de Europese en Amerikaanse markt worden geproduceerd in de FUSO-fabriek in Tramagal, Portugal, zijn in veel landen al bekend als betrouwbare bestelwagens in diverse industrieën. Inmiddels zijn meer dan 180 FUSO eCanters dagelijks in gebruik bij klanten wereldwijd, waaronder in steden als New York, Los Angeles, Tokio, Berlijn, Londen, Amsterdam, Parijs, Kopenhagen, Dublin en Lissabon.