Sorry. We hebben niets gevonden.

  • DE FUSO EN CANTER MERKEN.
    KLAAR VOOR SUCCESVERHALEN.

    Ontstaan van het merk en ontwikkeling van de Canter

logo

GROTE NAAM. HET MERK FUSO.

FUSO.
EEN ONDERDEEL VAN DAIMLER TRUCK AG

Het merk FUSO is een fundamenteel onderdeel van Daimler Truck AG en is met negen decennia ervaring als internationale vrachtwagen- en busfabrikant tot ver buiten Japan bekend. Bedrijfsvoertuigen met de drie kenmerkende diamanten op de grille zijn goed voor meer dan een derde van het totale verkoopvolume van Daimler Truck AG.

FUSO.
EEN SPRANKELEND IDEE

In 1932 noemde Mitsubishi Heavy Industries een van zijn zware bedrijfsvoertuigen, een bus met de modelaanduiding B46, voor het eerst “Fuso”. De term, die wordt geassocieerd met eer en traditie, is terug te voeren op het oude Chinese woord Fusang, dat volgens de traditie verwijst naar een heilige boom van het eeuwige leven die groeit op een eiland, waar de zon in het oosten opkomt. Tegelijkertijd kan Fusang worden gevonden in vroege Japanse geschriften, nog steeds geschreven in Chinese karakters, als een oude naam van Japan, uitgesproken als “Fuso” in het Japans. Het merk FUSO was geboren.

De B46 was zeven meter lang en kon 38 passagiers vervoeren. Zijn 6-cilinder benzinemotor met een inhoud van 7 liter gaf hem een indrukwekkende 100 pk. In mei 1932 vroeg Mitsubishi Heavy Industries in Kobe, Japan, zijn werknemers suggesties in te dienen voor een welluidende naam ter gelegenheid van de levering van de B46 aan de eerste klant, het Japanse ministerie van Spoorwegen. De keuze viel op “Fuso”.

Overigens, toen de “Fuso” werd voorgesteld in een personeelswedstrijd, kreeg de winnaar drie yen aan prijzengeld, het equivalent van bijna 20 kg rijst in die tijd. Maar zijn suggestie bracht hem niet alleen geluk: in de volgende decennia hield Mitsubishi Fuso steeds de vinger aan de pols van de tijd en kwam, in overeenstemming met de vraag naar vervoer tijdens de economische boom en de opkomende toeristische boom, voortdurend op de markt met nieuwe bus- en vrachtwagenmodellen in verschillende tonnages. De voertuigen genoten grote populariteit in Japan en de eerste succesvolle export naar Zuid-Amerika en later bijna de hele wereld maakte het bedrijf tot een vaste waarde in de auto-industrie.

FUSO.
EEN NIEUW TIJDPERK.

In 2000 legde het toenmalige Daimler-Chrysler AG de basis voor een sterk partnerschap in Azië door 34% van de aandelen van de Japanse autofabrikant Mitsubishi Motors Corporation (MMC) te verwerven. Met zijn uitgebreide productportfolio van vrachtwagens en bussen en zijn enorme aanwezigheid op de Aziatische bedrijfswagenmarkten was Mitsubishi FUSO van groot belang voor de wereldwijde groeistrategie van het Duitse autoconcern.

De vrachtwagen- en busdivisie werd afgesplitst van MMC en Daimler-Chrysler werd al in 2004 meerderheidsaandeelhouder van de nieuw opgerichte Mitsubishi FUSO Truck & Bus Company (MFTBC) met een belang van 65%. Tegenwoordig bezit Daimler Truck AG bijna 90% van de aandelen en het FUSO hoofdkantoor in Kawasaki, Japan, is niet alleen het internationale competentiecentrum voor de ontwikkeling van lichte bedrijfsvoertuigen binnen de groep, maar ook het wereldwijde ontwikkelingscentrum voor nieuwe aandrijftechnologieën.

ONTROERENDE MOMENTEN.
DE CANTER MIJLPALEN.

MEER DAN 5 MILJOEN VOLLEDIG ELEKTRISCHE KILOMETERS

De FUSO eCanter, de eerste in serie geproduceerde elektrische truck die wereldwijd door klanten wordt gebruikt, heeft zijn betrouwbaarheid bewezen. Op een totaal van al meer dan vier miljoen kilometer, dat wil zeggen meer dan 100 rondjes om de wereld. FUSO viert dit succes en zet opnieuw in op de alternatieve aandrijving: de volgende generatie van de volledig elektrische lichte vrachtwagen komt in 2023.

2022

DE NIEUWE CANTER KOMT ERAAN.

Overtuigende veiligheidsvoorzieningen, meer comfort en een aantrekkelijk, modern design – vanaf augustus dit jaar is de nieuwste generatie te bestellen via het Europese Mercedes-Benz dealernetwerk. Sideguard Assist is nu onder andere beschikbaar voor deze modelserie en alle motoren voldoen nu aan de hoogste EU-emissienormen van de EURO VI-norm (Step-E).

2021

GROOTSTE VLOOTCONTRACT VOOR DAIMLER TRUCKS

FUSO ontvangt de grootste order voor een elektrisch vrachtwagenpark in de geschiedenis van Daimler Trucks. De eCanter overtuigde DB Schenker in de praktijktest. Het internationale logistieke bedrijf heeft nog eens 36 voertuigen besteld. Een sterk signaal voor de duurzaamheidsstrategie van emissievrije levering op de laatste kilometer en het baanbrekende partnerschap tussen beide ondernemingen.

2020

FUSO ECANTER IN DE PRAKTIJK

Na de EU-introductie in Berlijn is de eCanter, die in kleine series wordt geproduceerd, nu ook onderweg in onder meer Nederland, Groot-Brittannië en Portugal. In totaal 46 voertuigen worden dagelijks regelmatig gebruikt door klanten met verschillende transporttoepassingen. De ervaringen en indrukken uit de praktijk worden direct meegenomen in de verdere ontwikkeling van de elektrische lichte vrachtwagen.

2018

DE EERSTE ELEKTRISCHE VRACHTWAGEN IN SERIEPRODUCTIE

De FUSO eCanter is de eerste volledig elektrische vrachtwagen die in serieproductie gaat. In juli wordt de start van de assemblagelijn gevierd in de fabriek in Tramagal, Portugal. In december werden in Berlijn de eerste 14 voertuigen in Europa overgedragen aan de vier grote internationale logistieke bedrijven DHL, DB Schenker, Rhenus en Dachser.

2017

DE CANTER NU MET FABRIEKSCARROSSERIEËN

FUSO biedt zijn compacte lichte vrachtwagen met laadbak en kipper nu in verschillende varianten rechtstreeks vanaf de fabriek aan. Ontwikkeld en getest door FUSO, staan ze voor maximale kwaliteit als compleet voertuigconcept.

2016

CANTER E-CELL MAAKT DE WEG VRIJ VOOR eCANTER

Na succesvolle testritten met de eerste klanten in Portugal komt de E-CELL variant ook naar Duitsland. De stad Stuttgart integreert twaalf van de lokaal emissievrije vrachtwagens van 6 ton in haar gemeentelijke activiteiten en een ander voertuig wordt gebruikt door de pakketdienst Hermes. Als eerste zuiver elektrische lichte vrachtwagen heeft het E-CELL model al meer dan 150.000 testkilometers afgelegd. Het prototype van de huidige eCanter is te zien op de IAA in Hannover in hetzelfde jaar.

2016

CANTER E-CELL PROEFPROJECT VAN START

Het E-CELL-model gaat in Portugal zijn eerste wagenparktest in als kleine serie. Acht klanten doen gedurende een jaar ervaring op met de puur batterij-elektrische 6-tons vrachtwagen met laadbak en platformopbouw. De test is bedoeld om indicaties vast te stellen voor de actieradius en de praktische geschiktheid van een elektrische serietruck.

2014

CANTER 4X4 EN CANTER Ecohybrid IN EUROPA

Nieuwe toevoegingen aan het portfolio voor de Europese markt zijn een 4×4 versie met vierwielaandrijving en een EcoHybride versie op basis van het TF-model. Met de groeiende verscheidenheid aan varianten voldoet de compacte lichte vrachtwagen steeds meer aan alle eisen van de klant.

2012

DUONIC® IS EEN WERELDPRIMEUR IN DE SECTOR VAN LICHTE VRACHTWAGENS

Met de TF komt de volgende generatie op de markt. Technologie en uiterlijk zijn volledig herzien. Een van de nieuwe kenmerken is het absoluut lichaamsvriendelijke frame, waar de Canter tegenwoordig om bekend staat. Bovendien biedt FUSO hem nu aan met het zelf ontwikkelde DUONIC®-systeem. Daarmee is het de eerste lichte vrachtwagen ter wereld met een automatische transmissie met dubbele koppeling.

2011

FUSO PRESENTEERT DE CANTER E-CELL

Op de International Commercial Vehicle Show IAA in Hannover toont FUSO een eerste conceptvoertuig van een puur batterij-elektrische Canter. De Canter E-CELL baart opzien omdat hij technisch volledig functioneel en rijklaar is.

2010

BlueTEC® VOOR HET EERST IN NIEUWE MOTORGENERATIE

De TD krijgt een motorupgrade volgens de nieuwste EEV-normen en alle modellen voldoen nu aan de EURO V-norm. De 175 pk-variant is nu uitgerust met de door Daimler ontwikkelde BlueTec®-technologie.

2009

VOLLEDIG NIEUWE SERIE VOOR EUROPA

Met het TD-model komt de lichte vrachtwagen eindelijk op de Europese markt. Hij is volledig opnieuw ontworpen en brengt aanzienlijke verbeteringen met zich mee op het gebied van betrouwbaarheid, functionaliteit, zuinigheid, variabiliteit en vooral veiligheid en comfort. De hoeveelheid ruimte in de cabine is nu even groot als die van de vroegere Sprinter. Er is een nieuw opbergvak boven de voorruit en de versnellingspook bevindt zich voor het eerst in het dashboard. De vrije doorloop is een noviteit in deze klasse.

2005

FUSO BIJ MERCEDES-BENZ

Na de overname van de aandelen door Daimler-Chrysler krijgt FUSO voor het eerst een centrale Duitse verkooporganisatie, gevestigd in Stuttgart. Onder de benaming Canter TB zijn de modellen FE7 en FE8 de eerste lichte vrachtwagens van het merk, die klanten nu bij geselecteerde Mercedes-Benz dealers kunnen kopen.

2002

NIEUW UITERLIJK EN EURO III-MOTOREN

De FE7-serie is het resultaat van een modelupdate. Ingrijpende designwijzigingen, bijvoorbeeld aan het radiatorrooster en de koplampen, geven hem een frisse uitstraling. Hij krijgt ook een nieuwe generatie motoren die voldoen aan de in Europa geldende EURO III-emissienorm. Bovendien is ABS nu standaard in de meeste modellen.

2001

FUSO TOONT EERSTE CANTER EcoHybrid

De presentatie van een eerste EcoHybrid-conceptvoertuig markeert het begin van de uitzonderlijke en baanbrekende onderzoeks- en ontwikkelingscompetentie op het gebied van alternatieve aandrijfsystemen, zelfs in dit vroege stadium.

1995

DRIE DECENNIA CANTER

De zesde generatie van de lichte vrachtwagen volgt net op tijd voor de 30e verjaardag. De nieuwe FE5-modellen hebben aerodynamisch geoptimaliseerde cabines met vloeiende lijnen. Met high-performance motoren zoals de nieuw ontwikkelde 140 pk atmosferische motor met directe injectie biedt de Canter nu de hoogste cilinderinhoud in zijn voertuigklasse.

1993

DRIE DIAMANTEN ALS HANDELSMERK

Onder het motto “De nieuwe Canter van vandaag, geladen voor de toekomst” presenteerde Mitsubishi FUSO de modellen FE3 en FE4. Deze volgende generatie krijgt een rondom vernieuwd en modern designconcept. Voor het eerst sieren de drie rode Mitsubishi diamanten de voorkant.

1985

EERSTE CANTER “MADE IN EUROPE

De FUSO Canter voor de Europese markt wordt nu in Portugal geproduceerd. Op 1 februari rolt het eerste voertuig, een FE1, van de productielijn in de Midden-Europese fabriek in Tramagal.

1980

CANTER ZET DE WEG NAAR SUCCES VOORT

Eind jaren zeventig groeit het marktaandeel in Japan tot meer dan 20 procent. Dit grote succes is mede te danken aan de introductie van de FE1 en FE2 modelseries in oktober 1978. Naast de smalle voertuigen is er nu ook een brede versie met een laadvermogen van twee en drie ton. Iets later werd een comfortabele stuurbekrachtiging aan de uitrustingslijst toegevoegd.

1978

VERSCHEIDENHEID AAN CANTER-VARIANTEN NEEMT TOE

De T200-serie krijgt uitgebreide wijzigingen aan alle belangrijke onderdelen. De vernieuwde voorkant van de cabine is op het eerste gezicht herkenbaar. Zelfs dan kan de compacte lichte vrachtwagen met een zekere diversiteit aan varianten dienen, namelijk er is de T200 met verschillende wielbases en platformhoogtes en nu ook als variant met een laadvermogen van drie ton.

1973

CANTER KRIJGT MEER BEET

Een volledig nieuwe modelserie, de T90-serie, wordt gelanceerd. Niet alleen het uiterlijk is veranderd, ook onder de cabine is iets veranderd: alle modellen zijn nu uitgerust met dynamische en krachtige motoren (75 pk diesel of 90 en 95 pk benzine). Daardoor behaalt de Canter de beste acceleratie- en snelheidswaarden in zijn klasse. Dit valt uiteraard in goede aarde bij de kopers – het marktaandeel in Japan verdubbelt met sprongen in het volgende jaar.

1968

MITSUBISHI PRESENTEERT EERSTE LICHTE VRACHTWAGEN

Met de T720 presenteert Mitsubishi Nippon Heavy Industries Ltd. zijn eerste lichte vrachtwagen. De compacte tweetonner met voorwielaandrijving wordt beschouwd als de originele versie van de FUSO Canter. Hij is verkrijgbaar in verschillende carrosserievarianten en met zowel een 90 pk benzinemotor als een 68 pk diesel. De naam, Canter is de term voor lichte galop, is gegeven om het karakter van het voertuig te associëren met de behendigheid en het uithoudingsvermogen van een paard.

1963