Sorry. We hebben niets gevonden.

  • DE TOEKOMST VANDAAG. EERSTE VOLLEDIGE ELEKTRISCHE eCANTERS VOOR LOGISTIEK DHL, DB SCHENKER, RHENUS EN DACHSER.

DE EERSTE ZUIVER ELEKTRISCH AANGEDREVEN FUSO ECANTER UIT DE SERIEPRODUCTIE DIE IN EUROPA OP DE WEG KOMT, IS NU IN GEBRUIK BIJ DE LOGISTIEKE GIGANTEN DHL, DB SCHENKER, RHENUS EN DACHSER.

Lokal emissionsfrei und nahezu geräuschlos, so sieht sie aus, die Zukunft der europäischen City-Logistik – und sie startet jetzt! Zumindest, wenn es nach den insgesamt 14 vollelektrischen FUSO eCantern geht, die heute in Berlin an die vier großen internationalen Logistikunternehmen Deutsche Post DHL, DB Schenker, die Rhenus-Gruppe und Dachser übergeben wurden. Damit sind die eCanter mit 7,49 Tonnen zulässigem Gesamtgewicht (zGG) ganz offiziell die ersten, serienmäßig produzierten, rein elektrisch angetriebenen Lkw für den europäischen Markt.

Die Kunden erhalten mit ihren eCantern ein komplett praxistaugliches und ausgereiftes Fahrzeug, das in Summe bereits mehr als 90.000 gefahrene Testkilometer vorweisen kann. Zu diesem Zweck fanden mit Vorserienmodellen zwischen 2014 und 2017 ausführliche Kundenerprobungen in Portugal und Deutschland statt. Die, im normalen logistischen Alltagseinsatz, gesammelten Daten, Erfahrungen und Erkenntnisse flossen in die Entwicklung der jetzigen Kleinserienversion des FUSO eCanter ein. Seit Juli dieses Jahres ist die Variante mit Elektroantrieb voll in die Fertigungslinie des konventionellen Canter im Werk im portugiesischen Tramagal integriert. Somit sind alle Canter und eCanter für den europäischen Markt „Made in Europe“.

HET GEBRUIK VAN ALTERNATIEVE AANDRIJVINGEN, ZOALS IN DE VOLLEDIG ELEKTRISCHE FUSO ECANTER, SPEELT EEN BELANGRIJKE ROL BIJ HET BEREIKEN VAN ONZE DOELSTELLING VOOR HET HELE CONCERN OM ALLE DOOR DE LOGISTIEK VEROORZAAKTE EMISSIES TEGEN 2050 TOT NUL TE HERLEIDEN. DHL FREIGHT IS VASTBESLOTEN ZIJN STEENTJE BIJ TE DRAGEN.
Uwe Brinks, CEO DHL Freight

FUSO eCANTER VERVANGEN CONVENTIONEEL AANGEDREVEN VOORGANGERS

Uwe Brinks, CEO DHL Freight, ziet de zes eCanters voor zijn groep als een beslissende bouwsteen: “Het gebruik van alternatieve aandrijvingen, zoals in de volledig elektrische FUSO eCanter, speelt een belangrijke rol bij het bereiken van onze groepsbrede doelstelling om alle logistiekgerelateerde emissies tegen 2050 tot nul te herleiden. DHL Freight is vastbesloten hieraan een bijdrage te leveren.”

Twee van de voertuigen gaan daarom naar DHL Freight en zullen in de toekomst zware stukgoedzendingen, zoals elektrische of grote huishoudelijke apparaten, leveren aan zakelijke en particuliere klanten op binnenstedelijke routes voor de Berlijnse vestiging.

“Met behulp van de eCanter willen we de emissies en lokale luchtverontreinigingen in ons expeditieverkeer verminderen en zo zowel onze eigen CO2-voetafdruk als die van onze klanten beperken”, legt Uwe Brinks uit. De vier andere eCanters worden ook gebruikt in het centrum van Berlijn. In de DHL Parcel Division zorgen zij voor leveringen aan bedrijven en grote klanten. Er is geen speciale behandeling voor de nieuwe elektrische trucks, maar DHL is van plan ze volledig te integreren in het operationele proces en vervangt de conventioneel aangedreven voertuigen ermee op de respectievelijke tour.

FUSO eCANTER MOET VLOOTGESCHIKTHEID BEWIJZEN

Zijn status als volwassen serieproductievoertuig maakte de keuze voor de FUSO eCanter gemakkelijk voor DB Schenker, zoals Ewald Kaiser, COO DB Schenker AG, beschrijft: “Bij DB Schenker werken we er al jaren voortdurend aan om ook ‘s werelds toonaangevende leverancier van groene logistiek voor onze klanten te worden. Het gebruik van de nieuwe eCanter is daarom de logische volgende stap voor ons om onze bestaande milieuvriendelijke oplossingen in het vervoer over land verder uit te breiden, zodat we ons doel kunnen bereiken om de koolstofvoetafdruk van onze hele logistieke keten met 30 procent te verminderen.” DB Schenker test zijn drie eCanters daarom de komende twee jaar in detail in de stadslogistiek, onder meer in Berlijn, op geschiktheid voor de vloot.

De s Groep is ook van plan zijn drie FUSO eCanters in te zetten in Berlijn. Nicolas Rottmann, directeur van Rhenus Home Delivery, is nu al benieuwd hoe de e-trucks het doen: “Binnen Rhenus Home Delivery streven we een duurzame bedrijfsfilosofie na. Naast de invoering van papierloze levering kijken wij al geruime tijd naar milieuvriendelijke, alternatieve aandrijfmogelijkheden. De eCanter biedt ons nu de mogelijkheid om het gebruik van batterij-elektrische voertuigen in ons wagenpark te testen.”

In de eenheid Home Delivery zullen de volledig elektrische vrachtwagens in de toekomst meubels, bruin- en witgoed en grote sportuitrusting leveren in de Berlijnse binnenstad. Nicolas Rottmann ziet hier ideale omstandigheden voor de eCanter: “Vanwege de korte afstand van het centrale magazijn in Hoppegarten tot onze eindklanten is het gebruik van een duurzaam, volledig elektrisch voertuig in het stedelijke gebied van Berlijn een uitstekende optie.”

FUSO eCANTER BOUWSTEEN VOOR NIEUWE LOGISTIEKE CONCEPTEN

Er zullen nog twee FUSO eCanters worden geleverd aan transportbedrijven die voor de logistieke dienstverlener werken. “De voertuigen zijn bouwstenen van ons ‘City Distribution’-project en vormen een aanvulling op ons innovatieve en duurzame concept voor levering aan binnensteden”, verklaart Stefan Hohm, Corporate Director, Corporate Solutions, Research & Development Dachser SE. “We houden ons bezig met het samenstellen van de optimale voertuigmix voor elke stad en het combineren van de vloot met microhubs op locaties in het stadscentrum.”

Daarom is de toekomstige taak van de eCanters de kernactiviteit algemene vracht op de laatste mijl. Zij leveren bijvoorbeeld pallets met industriële goederen aan kleine centraal gelegen opslagplaatsen of rechtstreeks aan de klant. Op de terugweg halen ze goederen op en brengen die terug naar de Dachser vestigingen.

FUSO eCANTER KOMT MET DAIMLER TRUCK SERVICES

Stefan Hohm ziet de eCanter ook als de juiste combinatie van innovatie en bewezen diensten: “We hebben voor de FUSO eCanter gekozen omdat het voertuig de eerste elektrische vrachtwagen is die in serie wordt geproduceerd en daarmee deze hele bedrijfswagenklasse een impuls zal geven. Bovendien is Daimler CharterWay voor ons een vaste vlootpartner, op wie we ook kunnen vertrouwen met betrekking tot de stadslogistiek van de toekomst.”

Net als bij hun andere Mercedes-Benz vrachtwagens kunnen de vier logistieke bedrijven ook bij hun nieuwe FUSO eCanter rekenen op de gebruikelijke diensten en ondersteuning. Zo wordt de eCanter voor 24 maanden geleased via Mercedes-Benz CharterWay, de expert voor de verhuur van bedrijfswagens binnen Daimler AG.

In de komende maanden zullen meer dan 150 extra FUSO eCanters met verschillende carrosserievarianten voor diverse doeleinden worden overgedragen aan klanten in heel Europa.