Sorry. We hebben niets gevonden.

  • VEELGESTELDE VRAGEN (FAQ)

Algemene informatie over FUSO

FUSO is een merk van Daimler Truck AG en gespecialiseerd in lichte bedrijfswagens. De voertuigen zijn ontworpen voor Urban en Regional gebruik en staan voor efficiëntie, betrouwbaarheid en een hoge opbouwvriendelijkheid. In Europa is FUSO in meer dan 30 landen vertegenwoordigd en wordt het via het Mercedes-Benz servicenetwerk verkocht.

De Europese FUSO Canter en eCanter worden in de fabriek in Tramagal in Portugal geproduceerd. Sinds 2022 produceert de fabriek volledig CO2-neutraal.

De naam ‘FUSO’ komt uit het Japans en verwijst naar de ‘Fus➋-boom’, een symbool voor kracht en doorzettingsvermogen. Hij werd in 1932 voor het eerst gebruikt voor een Mitsubishi-schip en staat vandaag de dag voor de combinatie van Japanse ingenieurskunst en wereldwijde expertise op het gebied van bedrijfsvoertuigen.

Voertuigen en modellen

FUSO biedt de diesel-Canter in vijf gewichtsklassen (3,5 t tot 8,55 t) en de volledig elektrische Next Generation eCanter in vier gewichtsklassen (4,25 t tot 8,55 t) aan. Beide modelseries zijn leverbaar met maximaal zes wielbases en verschillende cabinevarianten.

De Canter is een conventionele lichte dieselvrachtwagen met een hoog laadvermogen en robuuste techniek. De eCanter is volledig elektrisch, lokaal emissievrij en bijzonder stil – ideaal voor het distributieverkeer in de stad. De eCanter wordt in meer dan 40 varianten aangeboden – door een combinatie van gewichtsklassen, wielbases, cabinetypen en accupakketten.

De diesel-Canter is leverbaar in vier gewichtsklassen: 3,5t, 6,0t, 7,49t en 8,55t. Het draagvermogen van het chassis bedraagt afhankelijk van het model tot 6 ton.

Er zijn drie soorten cabines: Standaardcabine (1.695 m breed), Comfortcabine (1.995 m) en Dubbelcabine (eveneens 1.995 m), afhankelijk van de ruimtebehoefte en het gebruiksdoel.

Techniek en uitrusting

De diesel-Canter is leverbaar met drie motoruitvoeringen: 130 pk (96 kW), 150 pk (110 kW) en 175 pk (129 kW). De motoren voldoen aan de Euro VI-emissienorm en bieden een koppel tot 430 Nm.

Er kan worden gekozen uit een handgeschakelde vijfversnellingsbak en de geautomatiseerde zestraps transmissie met dubbele koppeling DUONIC® 2.0 –voor comfortabel rijden zonder onderbreking van de trekkracht.

Het draagvermogen van het chassis ligt afhankelijk van het model tussen ca. 1.500 kg (3,5 t) en bijna 6.000 kg (8,55 t). Daarmee behoort de Canter tot de zwaarste in zijn klasse.

De draaicirkel begint bij slechts 10,2 m (wielbasis 2.500 mm) – ideaal voor krappe binnensteden en manoeuvres.

Afhankelijk van het accupakket biedt de eCanter een actieradius tot 200 km. Het S-pakket legt tot 70 km af, het M-pakket tot 140 km en het L-pakket tot 200 km pro lading. *


*De actieradius is intern bepaald onder specifieke testomstandigheden, o.a. gedeeltelijk beladen toestand met gesloten opbouw bij een buitentemperatuur van 20 °C, en kan afwijken van de volgens Verordening (EU) 2017/2400 bepaalde waarden. De werkelijke actieradius is afhankelijk van het individuele gebruik van het voertuig, de voertuigconfiguratie en andere externe factoren. Daarom kan de werkelijke actieradius onder of boven de aangegeven waarde liggen.

De eCanter kan zowel met AC (wisselstroom) als DC (gelijkstroom) worden opgeladen. AC-laden vindt plaats met 11 kW (S-accu) resp. 22 kW (M- en L-accu). De S-accu wordt bijvoorbeeld in 24 minuten DC van 20 naar 80%opgeladen, terwijl de L-accu in 39 minuten van 20 naar 80% wordt opgeladen. AC duurt het opladen van de S-batterij 4 uur en 12 minuten (0-100%), terwijl de L- batterij ongeveer 6 uur nodig heeft.**


**De oplaadtijd is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de laadcapaciteit van het voertuig, de laadcapaciteit van het laadstation, de laadtoestand (SoC) van de accu, de omgevings- en accutemperatuur. De waarden zijn gebaseerd op intern bepaalde ervaringswaarden onder optimale omstandigheden van 20 °C.

Service & Verkoop

De verkoop vindt plaats via het Mercedes-Benz dealernetwerk met meer dan 800 servicewerkplaatsen in Europa. Advies, verkoop, onderhoud en reparatie worden daar van de hoogste kwaliteit uitgevoerd.

Met de dealerzoekfunctie op fuso-trucks.com vindt u snel de dichtstbijzijnde FUSO-dealer – in heel Europa beschikbaar.

FUSO biedt een uitgebreide garantie op nieuwe voertuigen. Voor de Canter krijgt u een garantie tot 3 jaar of tot 100.000 km afgelegde afstand, afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt. Voor de eCanter omvat het servicecontract nog meer: U krijgt 5 jaar garantie en 100.000 km afgelegde afstand. Bovendien is een uitgebreide garantie voor de hoogspanningsaccu’s tot maximaal 8 jaar beschikbaar.

Details over de looptijd en de omvang kunt u direct bij uw dealer of servicepartner opvragen.

Ja, FUSO biedt af fabriek gemonteerde opbouwoplossingen zoals laadbakken en kippers. Deze zijn direct gebruiksklaar en afgestemd op de chassis-cabine. Daarnaast zijn talrijke opties af fabriek leverbaar.

Brancheoplossingen en praktijk

Ja, met zijn robuuste constructie, hoge laadvermogen en goede bodemvrijheid is de Canter ideaal voor bouwplaatsen. Ook kraanopbouwen of containeroplossingen zijn mogelijk.

FUSO biedt branchespecifieke oplossingen voor gemeentelijke inzet – bijv. winterdienst, veegmachines, teamtransport met Dubbelcabine.

De Canter beschikt over een robuust ladderchassis met C-profiel en gedetailleerd gatenpatroon – ideaal voor individuele opbouwoplossingen. FUSO werkt nauw samen met carrosseriebouwers.

eCanter – volledig elektrisch onderweg

Technologie en prestaties

De Next Generation eCanter is verkrijgbaar in vier gewichtsklassen: 4,25 ton, 6 ton, 7,49 ton en 8,55 ton. Er zijn zes wielbases van 2.500 mm tot 4.750 mm beschikbaar. In totaal zijn er meer dan 40 voertuigvarianten – flexibeler dan ooit tevoren.

Er zijn drie batterijformaten:

  • S-pakket: 41,3 kWh, actieradius tot 70 km
  • M-pakket: 82,6 kWh, actieradius tot 140 km
  • L-pakket: 124 kWh, actieradius tot 200 km De accu’s zijn gebaseerd op lithium-ijzerfosfaattechnologie (LFP), die bijzonder duurzaam en thermisch stabiel is.


De actieradius is intern bepaald onder specifieke testomstandigheden, o.a. gedeeltelijk beladen toestand met gesloten opbouw bij een buitentemperatuur van 20 °C, en kan afwijken van de volgens Verordening (EU) 2017/2400 bepaalde waarden. De werkelijke actieradius is afhankelijk van het individuele gebruik van het voertuig, de voertuigconfiguratie en andere externe factoren. Daarom kan de werkelijke actieradius onder of boven de aangegeven waarde liggen.

De eCanter ondersteunt AC- en DC-laden:

  • AC-laden:11 kW (S-accu), 22 kW (M/L-accu)
  • DC-laden: tot 70 kW (S-accu), tot 104 kW (M/L-accu)

De elektromotor levert afhankelijk van de uitvoering 110 kW of 129 kW en een koppel tot 430 Nm – direct beschikbaar zonder schakelmanoeuvres.

Ja, de eCanter biedt mechanische en elektrische PTO’s, bijvoorbeeld voor koelaggregaten, kippers of hefbruggen – ideaal voor gemeentelijke en commerciële toepassingen.

Bestuurderscomfort en veiligheid

De eCanter is standaard uitgerust met moderne veiligheidssystemen:

  • Active Brake Assist (noodremassistent)
  • Sideguard Assist (afslagassistent)
  • Snelheidslimietassistent
  • Waakzaamheidsassistent
  • ESP, ABS, ASR
  • LED-dagrijlicht en LED-hoofdkoplampen
  • Achteruitrijcamera

De nieuwe digitale cockpit biedt een volledig digitaal display van 7 inch met realtime informatie over actieradius, laadtoestand, energiestroom en rijmodi. De bediening gebeurt intuïtief via multifunctionele toetsen op het stuurwiel.

Dankzij de elektrische aandrijving rijdt de eCanter bijzonder stil, trillingsarm en wendbaar. De recuperatie (energieterugwinning bij het remmen) kan in meerdere standen worden ingesteld – voor efficiënt rijden.