GEVESTIGD OP DE MARKT EN ONGELOOFLIJK DIVERS.
Ja? Wat is er sindsdien veranderd?
ERK: “De Canter heeft zich stevig gevestigd in zijn marktniche en heeft zich als product echt goed ontwikkeld. In gevoel, uiterlijk, functionaliteit en ergonomie. Van de introductie van de automatische transmissie, de 4×4 of de EcoHybrid, tot de moderne en efficiënte motoren. Tot de ongelooflijke diversiteit door de tonnages, wielbases en cabinevarianten. Onze fabriekscarrosserieën zijn al een aantal jaren beschikbaar en wij werken over het algemeen nauw samen met alle gangbare carrosseriefabrikanten. Dit is een prachtig bouwpakket dat we vandaag aan de verkopers ter beschikking stellen. Zo kunnen ze klanten heel individueel blij maken en daar gaat het om.”
Dus de Canter is nu echt aangekomen in Europa?
ERK: “Ja, dat zou ik zeggen. De Canter is nu een van de meest betrouwbare producten in het Daimler vrachtwagengamma, oerdegelijk, zijn prijs waard in de beste zin van het woord. Klanten profiteren ook van de kwaliteit van het grote Mercedes-Benz dealer- en servicenetwerk. Zij worden hetzelfde behandeld als kopers van een Actros of een Atego. De Canter heeft een hoog terugkooppercentage, dat spreekt toch voor zich?”
FUSO HOEFT ZICH NIET TE VERBERGEN, INTEGENDEEL.
Geldt dat ook voor het merk FUSO?
ERK: “In principe wel, al is er voor mij als marketingpersoon misschien nog wel wat ruimte voor verbetering wat betreft de concrete beleving.”
Je bedoelt dat je in dit land beter bekend zou kunnen zijn?
ERK: “Japanse bescheidenheid in alle eer, maar FUSO hoeft zich niet te verbergen, integendeel. Het merk is goed voor meer dan een derde van het totale verkoopvolume van Daimler Truck AG wereldwijd. FUSO huisvest ook het competentiecentrum voor alternatieve aandrijftechnologieën, en in 2017 was de eCanter de allereerste volledig elektrische vrachtwagen. Geen enkele andere OEM had destijds een dergelijk voertuig.”
Klinkt als een baanbrekende prestatie…
ERK: “Het is! De eCanter was de eerste e-truck die in kleine series werd geproduceerd en nu zijn we op het punt aangekomen dat we hem als grote serie lanceren. Ik denk dat we onze speciale klantengroep een heel goed aanbod doen op precies het juiste moment. Zij kunnen vertrouwen op hun vertrouwde merk en tegelijkertijd op onze uitgebreide en bewezen expertise op het gebied van de nieuwe technologie voor de uitdagingen die de verschuiving naar duurzame vervoersoplossingen met zich meebrengt.”
Hoe zit het met klanten die nog niet kunnen overstappen op elektrische mobiliteit?
ERK: “We laten ze natuurlijk ook niet in de steek, zie de nieuwe Canter. De diesel is nog steeds gerechtvaardigd in bepaalde toepassingen en is en blijft de basis. Wij hebben onze knowhow verworven door de verdere ontwikkeling van onze dieselvoertuigen. Alles wat we kunnen, hebben we erop gezet. De kennis van wat onze klanten nodig hebben komt daar vandaan. Dat gooien we niet zomaar overboord. Waarom zouden we? Maar we zetten het om in een toekomstgerichte aanpak. Net zoals onze klanten hun ervaring gebruiken om hun bedrijf te veranderen en aan te passen. Wij zijn en blijven een betrouwbare partner voor al onze klanten.”