Sorry. We hebben niets gevonden.

  • IN SERIE. FUSO VIERT PRODUCTIESTART VAN DE NEXT GENERATION eCANTER.

NA DE SUCCESVOLLE EUROPESE PREMIÈRE VAN DE NEXT GENERATION eCANTER VORIG NAJAAR IS DE SERIEPRODUCTIE VAN DE 100% ELEKTRISCHE LICHTE VRACHTWAGEN NU OFFICIEEL GESTART IN EUROPA.

“Met deze dag schrijven we een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Mitsubishi FUSO Truck Europe. Want vandaag begint de serieproductie van de Next Generation eCanter”, kondigde Arne Barden, CEO van Mitsubishi FUSO Truck Europe (MFTE), trots aan voor meer dan 100 gasten uit de politiek, het bedrijfsleven en de pers. Het feestelijke evenement op 22 mei was het officiële startschot voor de tweede generatie van de volledig elektrisch aangedreven eCanter, die vanaf nu in de FUSO-fabriek in Portugal voor de Europese markt wordt geproduceerd.

Als vertegenwoordiger van alle toekomstige Next Generation eCanters die in Tramagal van de band zullen rollen, rolde een glanzend duifblauwe eCanter 4C15e 4,25 ton over het asfaltgrijze tapijt tussen de twee gastentribunes – emissievrij, maar voor één keer niet stil. Daarvoor zorgden de flitslichten van de aanwezige mediavertegenwoordigers en enthousiast applaus van het publiek.

Met deze dag schrijven we een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Mitsubishi FUSO Truck Europe. Want vandaag begint de serieproductie van de Next Generation eCanter.
Arne Barden, CEO van Mitsubishi FUSO Truck Europe

DE NEXT GENERATION eCANTER IS EEN WEGBEREIDER VOOR CO2-NEUTRAAL TRANSPORT

In zijn toespraak benadrukte Karl Deppen, CEO Daimler Truck Asia, de bijzondere betekenis die de productiestart van de FUSO eCanter voor het concern heeft: “Daimler Truck zet zich in voor het klimaatakkoord van Parijs. We willen duurzaam transport tot een succes maken en tegen 2039 in onze belangrijkste wereldwijde markten alleen nog voertuigen aanbieden die CO2-neutraal zijn tijdens het rijden. Met de nieuwe generatie van de eCanter maken we het onze klanten bijzonder gemakkelijk om over te stappen op e-mobiliteit. We zetten een belangrijke stap in de richting van CO2-neutraal transport.”

Het belang van decarbonisatie van de mobiliteitssector werd ook benadrukt door de Portugese premier António Costa, de eregast van het evenement, toen hij de microfoon ter hand nam. De maatschappij kan er niet omheen om de uitdagingen van de klimaatverandering en de energietransitie aan te gaan. Om in 2050 klimaatneutraal te zijn, mogen we niet op tijd spelen, maar moeten we vandaag al de juiste beslissingen nemen voor morgen. De productie van de 100% elektrische eCanter in Tramagal is zo’n project.

Bedrijven die de Next Generation eCanter gebruiken, zouden in de toekomst actief bijdragen aan een lagere CO2-voetafdruk. Een uitgebreide modernisering van bestaande vloten is daarom de komende jaren onvermijdelijk, omdat er goederen vervoerd moeten blijven worden. Hierin ligt volgens de premier een aanzienlijk economisch potentieel waar de fabriek en de regio op lange termijn van kunnen profiteren. Tot slot feliciteerde António Costa FUSO en de medewerkers van de fabriek met de start van de serieproductie en erkende hij ook de tweede grote mijlpaal die MFTE tegelijkertijd kon vieren: de productie van 250.000 Canters sinds het begin in 1980.

Dit indrukwekkende aantal en meer dan 60 jaar ervaring in het bouwen van de Canter geven de FUSO-fabriek een meer dan solide basis voor alle toekomstige uitdagingen. Fabrieksdirecteur Arne Barden benadrukte in zijn toespraak de onvermoeibare inzet van de mensen in Tramagal, van wie sommige er al tientallen jaren werken en een heel bijzondere expertise hebben. Dankzij de gezamenlijke inspanningen van iedereen konden de productieprocessen worden aangepast om zo goed mogelijk voorbereid te zijn om het volume van de nieuwe eCanter op te voeren. “We zijn klaar om onze klanten de elektrische trucks te leveren die ze de komende decennia nodig hebben nu de wereld steeds sneller richting koolstofneutraliteit gaat”, aldus CEO Arne Barden.

DE NEXT GENERATION eCANTER IS ‘MADE IN EUROPE’ VOOR EUROPA

De concrete behoeften van de klant waren ook bepalend voor de Next Generation eCanter. Sinds de introductie van de eerste generatie eCanter in 2017 zijn er wereldwijd 550 van deze accu-elektrisch aangedreven lichte vrachtwagens gebruikt en hebben ze samen al meer dan acht miljoen kilometer afgelegd. FUSO kon in deze periode waardevolle ervaring en kennis opdoen die werden gebruikt bij de verdere technische ontwikkeling van de Next Generation eCanter.

Premier António Costa kon de processen langs de productielijn en een aantal van de nieuw ontwikkelde componenten, zoals de aandrijflijn – bestaande uit een elektrische as en elektromotor – of de accupacks, zelf bekijken tijdens de welkomstceremonie. Terwijl Karl Deppen en Arne Barden hem tijdens een korte rondleiding door de fabriek naar de locatie van het evenement in een van de grote onderdelenmagazijnen leidden, maakte de Portugese regeringsleider van de gelegenheid gebruik om op verschillende werkplekken handen te schudden en een paar woorden met de medewerkers te wisselen. Het personeel droeg voor de gelegenheid T-shirts met het opschrift ‘READY TO INNOVATE’. Het motto van de dag en een duidelijke boodschap die FUSO de wereld instuurt met de nieuwe eCanter uit Tramagal.

In Europa zal de FUSO Next Generation eCanter aanvankelijk in 17 landen verkocht worden: Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Groot-Brittannië, Ierland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, België, Tsjechië, Denemarken, Zweden, Finland, Slowakije, Griekenland en Polen.

OFFICIËLE PRODUCTIESTART VAN DE NEXT GENERATION eCANTER IS GESLAAGD

Na de symbolische uitrol van de eerste nieuwe eCanter voor de talrijke tv-camera’s van bijna alle grote zenders van het land waren de gasten van het evenement daarna niet alleen uitgenodigd om te genieten van hapjes en drankjes, maar ook om het voertuig van dichtbij te bekijken. Het stond passend geparkeerd in het midden van het cateringgedeelte. Dit was overigens ontworpen met de transportboxen van de onderdelen die de volgende dag al in nieuwe eCanters zouden worden ingebouwd en waarvan de orderverzameling normaal gesproken plaatsvindt op het terrein dat als evenementlocatie diende.

Het alomtegenwoordige praktische karakter van een Canter, al dan niet elektrisch, loonde zoals altijd, want dankzij de dubbele passagiersbank konden premier António Costa en zijn twee gastheren Karl Deppen en Arne Barden comfortabel met drie personen in de cabine plaatsnemen en vormden ze een uitstekend onderwerp voor de aanwezige persfotografen. Te oordelen naar hoe lang het trio in het voertuig zat en geïnspireerd van gedachten wisselde, lijkt FUSO erin geslaagd de volgende generatie eCanter officieel in productie te nemen.