Een schone zaak: de motoren van de Canter

Of het nu om de dieselmotor, of de elektrische aandrijving gaat - ook op technisch gebied loopt de Canter voorop. Dankzij de allermodernste common-rail-technologie en variabele turbogeometrie levert de motor al bij lage toerentallen een hoog koppel. Daarnaast is de motor uitgerust met een geavanceerd uitlaatgasreinigingssysteem, dat voldoet aan de Euro VI-norm. Verder beschikt de motor standaard over het start-stopsysteem, het nieuwe on-board diagnosesysteem en het hogedrukinspuitsysteem voor de brandstof. Niet alleen u profiteert van deze innovaties, maar ook het milieu - Wilt u nog een stap verder gaan, dan biedt FUSO de eerste volledig elektrische aandrijving. Hiermee rijdt u zonder uitstoot en nagenoeg geruisloos.

 

file


Vier krachtige aandrijvingen

 

De zuinige motoren zijn leverbaar met vier verschillende vermogens voor een efficiënte inzet:

 

  • De motor van 96 kW (130 pk) met een koppel van 350 Nm bij 1300-3500 t/min zorgt voor een uitstekende basis voor uw bedrijf. 

 

  • De motor van 110 kW (150 pk) met een koppel van 400 Nm bij 1300-3500 t/min is een uitstekende combinatie van zuinigheid, trekkracht en prestatievermogen. 

 

  • De sterkste motor beschikt over 129 kW (175 pk) en een koppel van 430 Nm bij 1600-3500 t/min en geeft uw Canter daarmee voldoende kracht om veeleisende taken moeiteloos uit te voeren. 

 

  • De elektromotor van de eCanter met maar liefst 129 kW (175 pk) brengt de toekomst op de weg – al bij de eerste aanraking van het pedaal. 

 

De diesel motoren zijn standaard voorzien van een start-stop-systeem en leverbaar met de geautomatiseerde DUONIC® 2.0 of handgeschakelde versnellingsbak. Het motor-start-stop-systeem maakt deel uit van het efficiëntiepakket ECOFFICIENCY en reduceert het toch al lage brandstofverbruik van de Canter.



Het uitlaatgasreinigingssysteem

 

Alle dieselmotoren beschikken over een gesloten en onderhoudsvrij dieselpartikelfilter, dat automatisch wordt geregenereerd. Indien gewenst, kan de regeneratie ook handmatig worden uitgevoerd. De uitlaatgassen worden gereinigd door de combinatie van een oxidatiekatalysator en een dieselpartikelfilter. Daarnaast wordt gebruikgemaakt van BlueTec® 6. Met behulp van al deze voorzieningen voldoen alle Canter-modellen aan de Euro VI-norm.

 

BlueTec® 6-technologie

 

Met behulp van de BlueTec® 6 SCR-technologie reduceert de Canter de uitstoot van schadelijke stoffen, terwijl tegelijk het prestatievermogen en het brandstofverbruik van de motor worden geoptimaliseerd. Verhoogde inspuiting verbetert de verbranding en reduceert de uitstoot en het brandstofverbruik. Door het inspuiten van AdBlue worden de stikstofoxiden in het uitlaatsysteem omgezet in onschadelijke substanties. Een systeemdiagnose bewaakt het systeem permanent en stelt de bestuurder op de hoogte van het niveau in de AdBlue-tank. De AdBlue-tank van 12 l zorgt ervoor dat u maar liefst 4000 km kunt afleggen. Als u per jaar 30.000 km rijdt, hoeft u de tank slechts acht keer bij te vullen.

 

Europa's eerste elektromotor voor lichte vrachtwagens

 

De elektromotor van 129 kW met geoptimaliseerde aandrijflijn is gekoppeld aan een reductietransmissie, die de kracht via aandrijfas en achteras overbrengt op de wielen. Al bij het wegrijden staat het volledige vermogen van de motor tot uw beschikking. Zijn energie haalt de motor uit accupacks. De lithium-ion accu’s beschikken over een maximale spanning van 420 volt en een capaciteit van 13,8 kWh.

 

 

Variabele turbogeometrie en standaard uitlaatrem

 

De variabele turbogeometrie zorgt ervoor dat de motor al bij lage toerentallen optimaal reageert en bovendien een gelijkblijvend hoog koppel levert. De uitlaatrem zorgt ervoor dat de remvoeringen en -schijven van uw voertuig worden ontzien. Bovendien wordt het remsysteem bij lange ritten bergafwaarts ontlast.