Of het nu om de dieselmotor, of de elektrische aandrijving gaat - ook op technisch gebied loopt de Canter voorop. Dankzij de allermodernste common-rail-technologie en variabele turbogeometrie levert de motor al bij lage toerentallen een hoog koppel. Daarnaast is de motor uitgerust met een geavanceerd uitlaatgasreinigingssysteem, dat voldoet aan de Euro VI-norm. Verder beschikt de motor standaard over het start-stopsysteem, het nieuwe on-board diagnosesysteem en het hogedrukinspuitsysteem voor de brandstof. Niet alleen u profiteert van deze innovaties, maar ook het milieu - Wilt u nog een stap verder gaan, dan biedt FUSO de eerste volledig elektrische aandrijving. Hiermee rijdt u zonder uitstoot en nagenoeg geruisloos.
Vier krachtige aandrijvingen
De zuinige motoren zijn leverbaar met vier verschillende vermogens voor een efficiënte inzet:
De diesel motoren zijn standaard voorzien van een start-stop-systeem en leverbaar met de geautomatiseerde DUONIC® 2.0 of handgeschakelde versnellingsbak. Het motor-start-stop-systeem maakt deel uit van het efficiëntiepakket ECOFFICIENCY en reduceert het toch al lage brandstofverbruik van de Canter.
Het uitlaatgasreinigingssysteem
Alle dieselmotoren beschikken over een gesloten en onderhoudsvrij dieselpartikelfilter, dat automatisch wordt geregenereerd. Indien gewenst, kan de regeneratie ook handmatig worden uitgevoerd. De uitlaatgassen worden gereinigd door de combinatie van een oxidatiekatalysator en een dieselpartikelfilter. Daarnaast wordt gebruikgemaakt van BlueTec® 6. Met behulp van al deze voorzieningen voldoen alle Canter-modellen aan de Euro VI-norm.
BlueTec® 6-technologie
Met behulp van de BlueTec® 6 SCR-technologie reduceert de Canter de uitstoot van schadelijke stoffen, terwijl tegelijk het prestatievermogen en het brandstofverbruik van de motor worden geoptimaliseerd. Verhoogde inspuiting verbetert de verbranding en reduceert de uitstoot en het brandstofverbruik. Door het inspuiten van AdBlue worden de stikstofoxiden in het uitlaatsysteem omgezet in onschadelijke substanties. Een systeemdiagnose bewaakt het systeem permanent en stelt de bestuurder op de hoogte van het niveau in de AdBlue-tank. De AdBlue-tank van 12 l zorgt ervoor dat u maar liefst 4000 km kunt afleggen. Als u per jaar 30.000 km rijdt, hoeft u de tank slechts acht keer bij te vullen.
Europa's eerste elektromotor voor lichte vrachtwagens
De elektromotor van 129 kW met geoptimaliseerde aandrijflijn is gekoppeld aan een reductietransmissie, die de kracht via aandrijfas en achteras overbrengt op de wielen. Al bij het wegrijden staat het volledige vermogen van de motor tot uw beschikking. Zijn energie haalt de motor uit accupacks. De lithium-ion accu’s beschikken over een maximale spanning van 420 volt en een capaciteit van 13,8 kWh.
Variabele turbogeometrie en standaard uitlaatrem
De variabele turbogeometrie zorgt ervoor dat de motor al bij lage toerentallen optimaal reageert en bovendien een gelijkblijvend hoog koppel levert. De uitlaatrem zorgt ervoor dat de remvoeringen en -schijven van uw voertuig worden ontzien. Bovendien wordt het remsysteem bij lange ritten bergafwaarts ontlast.